El 1966, a iniciativa de l?empresari Joan Roselló, va néixer el primer festival de jazz espanyol, inaugurat amb un concert del pianista Dave Brubeck. El festival, que va sobreviure als temps hostils de la dictadura franquista, va deixar de bategar durant tres anys, entre el 1977 i el 1980, curiosament en els primers anys de democràcia. Des de finals dels 80, The Project és l?entitat organitzadora i ara, el 2008, el festival celebra la seva 40 edició amb un dens programa que el converteix, una vegada més, en una de les referències dels festivals de tardor europeus i, sens dubte, en el festival privat més important d?Europa.
El debut a Barcelona d?Al Green, el 24 d?octubre; el duo inèdit entre el pianista Brad Mehldau i el saxofonista Joshua Redman el 9 de novembre (un encàrrec del festival per celebrar les seves dues últimes dècades d?història), i la presentació del nou disc de la inclassificable big band de Matthew Herbert (13 de novembre) són alguns dels concerts del festival, que al setembre presentarà el seu programa complet amb encara molta més música i grans artistes.
Cicles especials (com el dedicat aquest any a la trompeta), concerts únics, l?atenció a la creació catalana (de Triphasic a La Locomotora Negra passant pel projecte del pianista Lluís Vidal Mompiana, inspirat en la música de Frederic Mompou i amb Dave Douglas com a convidat especialíssim), el ja clàssic concert familiar (aquest any amb La Vella Dixieland) i conferències dels crítics i escriptors jazzístics més importants vinguts especialment des de Nova York formen part també d?una programació que celebra tant el present esplendorós del festival, garantit per una audiència apassionada i entesa com n?hi ha poques, com el difícil passat en aquest any de xifres rodones.
El festival presentarà també després de l?estiu un llibre commemoratiu que repassarà la seva història en les seves diverses (i de vegades caòtiques) etapes. Escrit pel director artístic del festival, Joan Anton Cararach, conjuntament amb el periodista i crític Guillem Vidal, el llibre compta amb articles, entre d?altres, d?escriptors com Nate Chinen, Ashley Kahn i Bill Milkowski, periodistes com David Castillo, Miquel Jurado i Albert Mallofré, aficionats apassionats com els italians Enzo Ansalone i Gianluigi Bozzi (que sumen entre tots dos 317 concerts com a espectadors dels concerts de Keith Jarrett dels dels anys 70 del segle XX), i George Wein, fundador del Newport Jazz Festival i l?únic empresari del jazz convertit en llegenda.
Seguint amb la seva política d?expansió metropolitana iniciada fa dos anys, el festival farà aquest any concerts al Teatre Zorrilla de Badalona (l?esmentat Mompiana), l?Auditori de Santa Coloma de Gramenet, el Teatre-Auditori Sant Cugat (on es podrà veure un altre duo inèdit a Catalunya, el de la pianista Eliane Elias i el contrabaixista Marc Johnson, que recordaran tant els 50 anys de la bossa nova com el llegat de Bill Evans), el Teatre Joventut de l?Hospitalet i l?Atrium de Viladecans.
L?apartat Finestres, obert pel festival amb la intenció de deixar entrar altres aires en l?univers jazzístic, comptarà aquest any amb les veus privilegiades de la brasilera Adriana Calcanhotto (7 de novembre) i de la cantant de fados portuguesa Mariza (19 de novembre). Lambchop, el grup liderat pel carismàtic Kurt Wagner que, segons The New York Times, ?va causar en la música country el mateix que James Joyce en els relats d?iniciació, és a dir, desmuntar la forma i fer-la completament nova?, serà la tercera finestra del festival (24 de novembre).
Consulta l´avanç de la programació
aquí.