Del 27 d’octubre al 18 d’abril de 2022.
L’exposició Portes Obertes a l’Escola Pública és una iniciativa del Departament d’Educació amb la col·laboració del Palau Robert, centre adscrit a la Secretaria de Difusió del Departament d’Economia i Hisenda.
Ens proposa pensar l’escola des de diferents perspectives, a través d’una estructura que planteja els reptes actuals i futurs de la institució per, finalment, obrir els interrogants que l’escola pública, en constant evolució, es fa a si mateixa i ens fa a tots com a societat.
L’exposició s’organitza en sis àmbits:
Surt de la premissa que “Tothom pot ser educat i tothom té dret a ser-ho”: el segle XX va construir un poderós relat sobre l’educació. La ciutadania el va fer seu, a voltes al costat dels poders públics i a voltes liderant-ne la reivindicació.
S’hi diu que la història de l’escolarització a Catalunya ha anat acompanyada del dret a fer-ho en les millors condicions possibles. Fa la síntesi de les propostes de l’Escola Pública amb el de l’Escola Nova sorgides totes dues a principis del segle XX, esbossada en el curt període de la República (Consell de l’Escola Nova Unificada) i concretada com a projecte de qualitat a partir dels anys 70. Afegeix l’arrelament al territori, en llengua i continguts, amb una visió universal, plural i de respecte a les cultures amb les que compartim el present. La Nova Escola Pública Catalana ha estat la concreció que els anys de la democràcia han ajudat a construir.
I, avui, es planteja, quin significat té? L’escola pública és una institució essencial en la nostra societat? Ho és si es recorda el seu triple propòsit: l’accés al coneixement, la justícia social i l’emancipació de les persones.
Però definir-la no dona el procés per acabat. S’ha de seguir pensant de manera conjunta què n’esperem i com fem possible un model amb la capacitat i responsabilitat d’estendre’l a tota la població sense discriminació.
Portes obertes, doncs, per a mostrar i per a compartir neguits i indicis que ens acosten a l’ideal que hem definit en tants moments de la nostra història. Per plantejar interrogants, provocar la reflexió i trobar alguna resposta.
El comissari, Joan Domènech
Joan Domènech Francesch es descriu com a “aprenent de mestre jubilat”. El seu currículum, tanmateix, indica que és llicenciat en Filosofia i Lletres per la UAB (1975), que ha treballat a l’ensenyament des de 1972 i fins al 2017, que ha estat membre actiu dels Moviments de Renovació Pedagògica tots aquests anys, i que ha publicat articles pedagògics i d’actualitat a les revistes Cuadernos de Pedagogía, Guix, Perspectiva Escolar, Aula, Escola Catalana i Diari de l’Educació, entre d’altres, a banda de diversos llibres sobre temes educatius. Escriu, també, al seu bloc: Després de l’escola http://joandf.blogspot.com/